Stresszesek vagyunk, de igyekszünk jól levezetni

A 18-65 éves hazai lakosság 30%-a több időt tölt mostanában elmélyülős, bíbelődős szabadidős tevékenységekkel, mint az elmúlt egy – két évben. Elsődleges indokuk erre a stresszoldás, ezért is tartottuk fontosnak, hogy megértsük, hogy milyen szabadidős tevékenységekkel tudnak a leginkább kikapcsolódni. 

Magas az általános stressz szint

Ma Magyarországon a lakosság, 47% kifejezetten sokat aggódik a jövőn, a fiatalok, a falun élők, alacsonyabb végzettségűek és a nők még inkább. A megkérdezettek ötöde számolt be kifejezetten magas általános stressz szintről. Megfigyelhető, hogy aki nem elégedett a jelenlegi élethelyzetével, az jobban tart a jövőtől is.  

A kertészkedők és az online játékosok hasonló lelkületűek

Nyolc hobbi kategóriáról is megkérdeztük a lakosság benyomásait, és fő motivációikat. A stresszoldás a lista legelején szerepel indokként legyen szó kertészkedésről, PC játékokról vagy kézműveskedésről. A kertészkedést a megkérdezettek 34%-a választotta kedvencének a listából, míg 21% voksolt a PC/konzol/mobil játékokra favoritként, de körülbelül kétszer ennyien űzik ezeket legalább havonta többször. 

A kertészkedők és az online játékosok egyébként hasonlóbb lelkületűnek (bár az életkoruk nagyon eltér) tűnnek az eredmények alapján, mint azt talán elsőre gondolnánk. 

stressz

Leginkább otthonukban szeretik tölteni idejüket, egyedül is komfortosan érzik magukat, viszont ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy elutasítanák a társaságot, kétharmaduk úgy nyilatkozott, hogy társaságban is remekül fel tud töltődni.

Ami az egyéb vizsgált szabadidős tevékenységeket illeti, a VR-ozást már a lakosság negyede próbálta, döntő többségében a 20-as, 30-as korosztályok. A hobbizenélés és kézműveskedés közel azonos népszerűségnek örvend, kb. 10-10% választotta kedvencének a listából, ezeknél magyarázatként a képességfejlesztés is megjelenik a stresszoldás mellett. 

Kézműveskedésre (pl.horgolás, agyagozás, festés) egyébként megközelítőleg átlagosan egy évben annyit költ egy ember, mint más számítógépes játékra.

Egy kakukktojás

A 18-65 éves lakosság negyede szokott legalább havi rendszerességgel így játszani.

A társasjátékozás kilóg a többi vizsgált hobbi közül, ugyanis ezt elsődlegesen, tudatosan nem az aggodalmuk csökkentése érdekében választják elfoglaltságnak, hanem a közösségi élmény miatt.  Megfigyelhető, hogy a lakossági átlagnál nagyobb arányban érzik közülük, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű időt tudnak tölteni a szeretteikkel, ugyanakkor nem számolt be ez a csoport alacsonyabb stressz szintről, mint azok, akik nem társasoznak.

Az adatok forrása: NRC, Omnibusz, 2023 Május 25. 1000 fő, 18 – 65 éves magyarországi lakosságra reprezentatív nem, kor, iskolai végzettség, településtípus és régió szerint.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Sági Ferenc további cikkei
|

Fenntarthatóság: tudjuk, hisszük, csak nem akarjuk

Bár a fenntarthatóság sokakat foglalkoztató kérdés, ez nem feltétlenül látszik akkor sem, amikor megnézzük, hogy milyen termékek, milyen csomagolásban, milyen motivációval kerülnek bele a bevásárlókosarakba. Friss NRC kutatás a témában!

|

FÉLELEM ÉS TUDÁS

A koronavírus nagyobbat üt a munkaerőpiacon, mint ahogy akár néhány héttel ezelőtt gondoltuk. Aggodalmak, stratégiák, lakossági válaszok: kutatási adatok és lehetséges kimenetelek. Végigondoltuk.

NRC multiscreen kutatás 2019||

Multiscreen: Impulzusvásárlás kanapéról?

Az NRC három előadással is képviseltette magát az idei MediaHungary-n, amiből az egyik az egyre inkább aktuálissá váló (média)fogyasztói viselkedést, a multiscreen-ing jelenséget vizsgálta

Reklámteszt Pepsi|

Kata visszatérése jót tett a Pepsi márkának

Kétheti rendszerességgel indítunk reklámkutatásokat, hogy a 2009 óta fennálló, immáron többszáz szpotot magába foglaló, így akár szektorspecifikus benchmarkok megadására is képes Spotlight rendszerünket frissen