Internetpenetráció riport 2011/Q3

kurucz-imre

2011-ben a 15-69 éves lakosságon belül az internetpenetráció elérte a 60 százalékot. A MillwardBrown-TNS-Hoffmann Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK) legfrissebb, harmadik negyedéves adatai szerint a korcsoport 61 százaléka internezik legalább havi rendszerességgel, ami csaknem 4,5 millió 15 évnél idősebb internetezőt jelent, derült ki az NRC 2011 3. negyedéves Internetpenetráció riportjából.

Az internetpenetráció növekedésével párhuzamosan nő az internethasználat intenzitása is: egyre nagyobb arányban vannak, akik napi szinten lépnek fel a világhálóra. A naponta internetező 15-69 évesek száma eléri a 3 milliót. Az internetezés gyakoriságának növekedése összefüggésben van azzal, hogy ma már a netpolgárok döntő többségének van lehetősége otthonában internetezni: 93 százalék az otthoni internetezők aránya, miközben munkahelyén 27, iskolában 10 százalék internetezik (a diákok közül ugyanakkor minden második internetezik oktatási intézményben).

Az internetpenetráció alakulása – 2004-2011
Legalább havonta internetezik
15-69 éves lakosság
Forrás: TNS-NRC Interbus 2004-2010, MillwardBrown – TNS-Hoffmann 2011

1

Egyre több célcsoport érhető el az interneten

Az utóbbi években az összes korosztályban dinamikusan nőtt az internetpenetráció. A 15-24 évesek körében tízből kilencen interneteznek – így ebben a szegmensben komoly növekedés már nem várható a jövőben. Az idősebb korcsoportokban ugyanakkor van még növekedési potenciál: az 50-69 éveseknél az elmúlt 3 évben több mint másfélszeresére nőtt a penetráció, de még mindig csak egyharmaduk használja a világhálót.

Az, hogy az alacsonyabb penetrációs szinttel jellemezhető szegmensek (idősebbek, alacsonyabb iskolai végzettségűek) esetében az utóbbi évek jelentősebb növekedést hoztak, természetesen változást eredményezett az internetezők demográfiai összetételében is. Teljesen kiegyenlített lett a férfi-nő megoszlás, már csaknem minden ötödik netpolgár ötven évnél idősebb, és a csak alapfokú végzettséggel rendelkezők aránya is folyamatosan nő. Mindemellett az internet még mindig a fiatalok és a magasabban képzettek terepe elsősorban: az internetezők 38 százaléka harminc alatti, 21 százaléka diplomás, 26 százaléka AB státuszú – és ezek a számok rendre lényegesen magasabbak annál, mint amit a teljes lakosságon belül megfigyelhetünk.

Az internetpenetráció alakulása életkori bontásban
Legalább havonta internetezik*
15-69 éves lakosság (N=7 394 306)
* A tendenciának ellentmondó kisebb kilengések egyetlen esetben sem haladják meg a statisztikai hibahatárt
Forrás: TNS-NRC Interbus 2004-2010, MillwardBrown – TNS-Hoffmann 2011

2

A kereskedelmi, hirdetési szempontból leginkább általánosnak tekinthető 18-49 éves szegmensben 74 százalék az internetezők aránya. A fiatalabb vagy magasabb státuszú részszegmensekben – a fentiekből következően – még ennél is magasabb a penetráció szintje. A 18-29 évesek esetében 85, a 18-49ABC szegmensben 88, a 18-49AB célcsoportban pedig 93 százalék internetezik. Bár a 18-69 évesek körében még nem éri el a penetráció 60 százalékot (jelenleg 59 százalékon áll), a 18-69ABC szegmensnek már a 77 százaléka megtalálható – és elérhető – az interneten.

Mobilinternet: minden harmadik netpolgár él vele

Az internetezők 97 százaléka, több mint 4,3 millió 15-69 éves internetezik legalább heti rendszerességgel. Körükben 11 százalék azok aránya, akik számítógépükön rendszeresen használnak mobil szélessávot (is), további 13 százalék pedig alkalmanként él ezzel a hozzáférési móddal. A mobil sticket használók egyharmada tekinti ezt elsődleges internet-hozzáférésnek – a többség tehát még csak kiegészítő funkcióként gondol rá.

Folyamatosan nő azok aránya is, akik közvetlenül a mobilkészülékükön interneteznek. Jelenleg a heti internetezők egyötöde böngészi az internetet mobilján legalább alkalmanként – ez a tevékenység leginkább a fiatal férfiakra jellemző.
Összességében az internetezők 33 százaléka használ valamilyen mobilinternet-elérést.

Mobilinternet használat
Mobilinternet használat mobiltelefonon, illetve mobil stick használatával
Legalább hetente internetező 15-69 éves évesek (N= 10 000)
forrás: NRC VMR 2011

3
Az adatok forrása:
MillwardBrown – TNS-Hoffmann: Nemzeti Olvasottság Kutatás 2011/Q3
alapsokaság: 15 éves és idősebb magyar lakosság
mintanagyság: 18.750 fő
NRC: VMR2011
alapsokaság: legalább hetente internetező 15-69 évesek
mintanagyság: 10.000 fő
TNS-NRC: InterBus
alapsokaság: 15+ éves hazai lakosság

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hasonló témájú cikkeink

Válogass az NRC letölthető infkgrafiká között, használd fel az adatokat, amelyeket találsz, de kérlek mindig hivatkozz ránk.
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
Új kollégát keresünk: piackutatási projektkoordinátor, online kérdőívszerkesztő

Piackutató

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi piackutató, elemző kollégáját!  Munkakörhöz tartozó feladatok: Akkor jelentkezz, ha  És mit kínálunk cserébe?  Ha magadra ismertél

A piackutatás 2024-es trendjei

A piackutatás 2024-es trendjei

Piackutatás 2024. Mega-, és mikrotrendek, szakértői beszélgetés Falus Tamással és Géczi Tamással a piackutatás jelenéről és jövőjéről az NRC friss podcastjében.

hu_HUHU